onsdag 10 februari 2010

Inkomstskillnaderna ska minska med mindre progressivitet i beskattningen

Tog sovmorgon och vaknade till en utläggning av Robert Gidehag i P1 om att man i Sverige inte kan bli rik på lönearbete och att detta skulle vara ett argument för en mindre progressiv beskattning.

Gidehag menar att det är de små inkomstskillnaderna som är orsaken till att människor inte blir rika på sitt arbete, samtidigt konstaterar han att det är just de som tjänar mest som kan bli rika på sin inkoms, jag tror de flesta av oss då drar slutsatsen att det är just progressiv beskattning som behövs!

Lena Westerlund (LO) gav svar på tal: Det är lättare att i Sverige förflytta sig i inkomsthierarkin (gäller alla länder med mindre inkomstspridning). De 10% som tjänar mest blir rika på sin inkomst (jag poängterar igen, argument För progressiv beskattning). "Ni [Skattebetalarna] vill ju öka både inkomstklyftorna och förmögenhetsklyftorna" Jag rekommenderar alla att lyssna till inlägget.

För mig är jämlikheten det viktigaste och jag vet att ett jämlikt samhälle är ett bättre samhälle (vi får allt fler bevis för detta, Jämlikhetsanden är ett aktuellt inlägg i den debatten), därför vill jag ha en starkt progressiv beskattning. Samtidigt vet jag att det finns människor som vägrar tro att jämlikhet är ett mål i sig, de hävdar ofta att skatten måste sänkas för att människor ska få incitament att arbeta. Låt mig då påpeka att även med kapitalismens egen förklaringsmodell, nationalekonomin, så kan man konstatera att t.ex. jobbskatteavdraget leder till att människor med skälig lön arbetar mindre och eftersom att jobbskatteavdraget inte skapar arbeten så hjälper det föga att det skapar incitament för arbetslösa att söka ännu fler arbeten. Nej, bespara mig från låtsas-argument kring varför vi ska sänka skatten för de som har mest och våga stå för att ni helt enkelt vill ha så mycket pengar som möjligt i fickan!

----------------------------------------

Andra bloggar om: , , , , ,

Intressant? Fler röd eller rödgröna bloggar finner du här: Netroots, Rödgrön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar