lördag 5 december 2009

Oseriös opinionspåverkan

Sitter ute på Bommersvik och gömmer mig undan kvällens samkväm. Kvällens aktivitet är musik quiz och tyvärr är jag inte så musikkunnig. Eftersom jag är en tävlingsmänniska och en dålig förlorare undviker jag att ge mig in i tävlingar där jag vet att jag inte har en chans!

Lite hånfullt skulle jag vilja be DN göra detsamma. För mig förefaller det helt oseriöst att göra icke statistiskt säkerställda opinionsmätningar utifrån frågeställningen "Vilket parti tycker du bäst om". Dessa opinionsundersökningar som pumpas ut har bara ett syfte: Att påverka opinionen. Det är knappast en slump att så snart de rödgröna är överlägsna i opinionsmätningarna så byter DN och Svd fråga till t.ex. "Vilken partiledare har du mest förtroende för".

Borgerlig media gör mer än gärna allt de kan för att kunna trycka i sina tidningar att många gillar Alliansen, syftet är antagligen att det ska ge spin-off effekter så att deras siffror också blir gällande svar på frågan "Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag"

På torsdag kommer SCBs undersökning, först då blir det möjligen intressant att börja analysera opinionsläget!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar