onsdag 13 maj 2009

Bostäder till alla? Snarare fler kontor

Den fanstastiskt sammanhållna alliansen är oense om skyskrapor. Lite nyfiken blir man, är folkpartiet i Stockholm verkligen emot skyskrapor vid cityterminalen, eller försöker de flirta till sig de väljare som bor i närheten och inte vill få sin utsikt förstörd?

Jag är hjärtligt trött på att medelklass- och överklass-svensson får diktera om hus får byggas eller inte byggas. Så snart ett byggprojekt är föreslaget innanför tullarna (eller i stadens finare villaförorter) så skapas en protestgrupp som menar att den nya byggnaden kommer att förstöra utsikt, miljö eller dyl. Vill man inte se hus från sitt fönster rekommenderar jag att man flyttar ut från stan!

Jag är en av dem som är 100% för skyskrapor, om de ger bostäder. Det vore positivt för vår stad om vi byggde mycket höga bostadshus i innerstaden så att en större andel av stadens befolkning fick plats innanför tullarna. Dessutom går det att bygga riktigt snygga skyskrapor!

I dagsläget är det dock inte höga hyreshus som byggs, nya hus i innerstaden blir kontor eller möjligen dyra bostadsrätter. Det är synd. Stockholm är en otroligt segregerad stad och det som behövs är nybyggnation planerad för att motverka segregation, vilket innebär att det behövs hyresrätter i innerstaden!

Min vision om Stockholm: Bygg ned gallerior och ev. parkeringshus under jord och inför ett bonussystem för att bygga skyskrapor med hyresrätter. Det är också positivt att försöka bygga ihop de idag otroligt segregerade förorterna så mycket som möjligt,

1 kommentar:

  1. Det är mycket viktigt att fylla på city med bostäder. Funktionsuppdelningstänket som fått råda under större delen av 1900-talet måste motas tillbaka för att ge plats åt en stad där människor också kan bo. Å andra sidan behöver andra delar av staden mer arbetsplatser eftersom det där bara finns bostäder.

    Till stor del är det ju förstås politikerna som kan bestämma priserna i staden. En direkt påverkan är förstås hur dyrt man säljer marken. Ur ett miljö- och stadsperspektiv är det rent kontraproduktivt att sälja central mark för dyrare pris än mar längre bort. Det leder till att folk tvingas ut från de centrala delarna och att de allt mer befolkas av stora företag, samtidigt som köpladorna ett par mil från staden blir subventionerade på bekostnad av de mindre affärerna i centrala lägen. Det är helt enkelt en politik som helt motarbetar kollektivtrafikssatsningar och ger bilismen mer och mer incitament.


    Du borde kolla in www.yimby.se om du inte redan gjort det. Du verkar i stort dela våra åsikter om att vi bör bygga stad med plats för alla.

    SvaraRadera